baner1

Projekt „CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki” – na tropach dobroczynności

Uczniowie klasy 1a ukończyli II moduł projektu pt.: „Bądź dobry dla zwierząt”. Na podstawie książki Waldemara Cichonia „Cukierku, Ty łobuzie!” uzupełnili lekturowniki, wykonali portret głównego bohatera oraz zilustrowali ulubioną scenę z lektury.

W okresie zimowym przyłączyli się do szkolnej akcji obdarowując schroniskowe zwierzęta karmą. Wzbogacili swoją wiedzę na temat pomocy zwierzętom dziko żyjącym, poprawnej opieki nad domowymi pupilami oraz konieczności systematycznych wizyt u weterynarza.  Samodzielnie wykonali karmniki z butelek i  zajęli się  dokarmianiem ptaków. Z wielkim zainteresowaniem obserwowali gości w karmniku za oknem próbując odgadnąć jakie ptaki  odwiedzały ich całą zimę. Moduł projektu dotyczący zwierząt, wspólne rozmowy i obserwacje uzmysłowiły uczniom, jak ważne jest to, aby troszczyć się o zwierzęta i reagować, gdy dzieje im się krzywda. Na zakończenie II modułu pierwszaki z ogromnym zaangażowaniem wykonały plakaty adopcyjne zwierząt ze schroniska Psie Pole w Racławicach i wykonały „wystawę na sznurku” w auli naszej szkoły zachęcającą do adopcji zwierzaków. Wszyscy mamy nadzieję, że chociaż jedno ze zwierząt znalazło w ten sposób swój nowy dom.

WB

 Galeria zdjęć

Warsztaty plecenia palm w BiOAK

21 marca uczniowie klasy 6a wybrali się na warsztaty plecenia palm wielkanocnych.

Uczniowie zgłębiali tajniki tworzenia palm wielkanocnych ze znawczyniami z Koła Gospodyń Wiejskich z Wysocic. Warsztaty zorganizowała Gminna Biblioteka Publiczna w swojej siedzibie w Gołczy.

Palmy wprowadziły wszystkich w świąteczną atmosferę za sprawą pięknych kwiatów z bibuły, krepiny, barwionych traw, bazi, wierzbowych gałązek oraz zielonych gałązek bukszpanu. Zajęcia miały pokazać, że własnoręczne wykonanie plamy nie jest trudne, a podtrzymywanie tradycji może być dobrą zabawą. Dzięki fachowym poradom i pomocy pań z KGW, uczniowie stworzyli niepowtarzalne prace które, będą zdobiły ich domy na czas Świąt Wielkiej Nocy.

Gospodynie z KGW spotkań z uczniami nie zakończyły na palmowych warsztatach. W klimat Wielkiej Nocy wprowadziły też upieczonymi przez nie babkami wielkanocnymi, które są nieodłącznym elementem tych świąt.

Bardzo dziękujemy za zaproszenie uczniów ze Szkoły w Gołczy na te ciekawe warsztaty i za przepyszne babki wielkanocne.

AS

Galeria zdjęć

Księżniczki bez plecaków :)

21 marca mieliśmy prawdziwą kumulację świąt nietypowych:)

Za sprawą akcji Samorządu Uczniowskiego obchodziliśmy Dzień bez plecaka. Nie zabrakło zatem oryginalnych i zabawnych pomysłów, jak i do czego spakować książki i zeszyty, w dniu, w którym plecak jest najmniej oczekiwany.

A że tego dnia SU podsunął także pomysł na świętowanie Dnia Księżniczki - po szkole biegały przeróżne koronowane głowy w tiulach i koronkach z koszykami, walizkami, skrzynkami na klucze, futerałami na przeróżne instrumenty i innymi nader oryginalnymi "nosidłami" na przybory szkolne.

Było naprawdę wesoło, kolorowo i na luzie - jak przystało na świętowanie Pierwszego Dnia Wiosny!

Samorząd Uczniowski

Galeria zdjęć

Nasi chłopcy wicemistrzami powiatu w piłce ręcznej!

21 marca nasza szkoła była gospodarzem Powiatowych Igrzysk Młodzieży Szkolnej w Piłce Ręcznej Chłopców. Jest to wydarzenie wpisane do kalendarza szkolnych zawodów sportowych na rok szkolny 2023/2024, organizowanych przez Małopolski Szkolny Związek Sportowy.

W zawodach wzięli udział uczniowie ze Szkoły Podstawowej w Gołczy, Szkoły Podstawowej w Wysocicach oraz Szkoły Podstawowej nr 2 w Miechowie.
Młodzi sportowcy zaprezentowali piękną i czystą grę, wykazali się duchem sportowych, zdrowym współzawodnictwem oraz stosowaniem zasady "fair play". Kibice ochoczo zagrzewali ich do gry.

Po emocjonujących rozgrywkach nastąpiło rozstrzygnięcie:

I miejsce - Szkoła Podstawowa Nr 2 im. Marii Konopnickiej w Miechowie

II miejsce - Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Gołczy

III miejsce - Szkoła Podstawowa W Wysocicach

Gratulujemy naszym młodym szczypiornistom!

Warto dodać, że to nie jedyny marcowy sukces sportowy naszych uczniów. 14 i 15 marca w Miechowie odbyły się dwudniowe zawody w piłce ręcznej chłopców i dziewczyn, obie nasze drużyny przywiozły zaszczytne 3 miejsce. 

19.03.2024 Przedszkolne warsztaty wykonywania Palm Wielkanocnych

W tygodniu poprzedzającym Niedzielę Palmową na zajęciach w grupie „Chatka Puchatka” oraz „Biedroneczki" gościliśmy Panie z Koła Gospodyń Wiejskich w Rzeżuśni. Wielkimi krokami zbliżają się święta wielkanocne. Poprzedza je Niedziela Palmowa. W naszej tradycji wykonujemy i uczestniczymy we Mszy świętej z palmami. A co to takiego i jak wykonać palmę przybliżyły nam Panie i pomogły wykonać przepiękne palmy. Te palmowe gałązki, zerwane w jerozolimskich ogrodach dla uczczenia Chrystusa półtora tysiąca lat później stały się w polskich rękach wierzbową witką ze srebrnymi kotkami. Upiększano je kolorowymi wstążkami, układano w bukiety barwionych traw i drobnych suchych kwiatków. Z wielkanocnymi palmami jest związanych wiele ludowych zwyczajów i wierzeń. W Polsce do wykonania palm wielkanocnych często używa się gałązek wierzby, szybko budzącej się do życia po długiej zimie i spotykanej na terenie całego kraju. Według starych, wierzeń drzewu temu przypisywano magiczne znaczenie. Wierzba była postrzegana jako symbol płodności. Dlatego też w wielu ludowych wierzeniach przetrwał pogląd mówiący o tym, że gałązki wierzbowe święcone w Palmową Niedzielę posiadają szczególne moce. Przede wszystkim mają zapewniać wszelakie dobra – zdrowie, bogactwo, szczęście w rodzinie i gospodarce. Jeszcze na początku XX wieku ludzie po wyjściu z kościoła uderzali się wzajemnie poświęconą palmą. Rytuał ten miał pobudzić siły żywotne uderzanego, dziewczętom przysporzyć urody, a chłopcom odwagi. Poświęconą palmą skrapiano dom i gładzono zwierzęta, kreśląc nad ich głowami znak krzyża. Wierzbowe bazie działały też zbawiennie na ludzki organizm. Zjadano je wierząc, że zapewnią zdrowie, ochronią przed chorobami gardła i bólem głowy, a przede wszystkim będą pełniły funkcję amuletu, odstraszającego siły nieczyste od duszy i ciała człowieka, a domowników od zarazy. Zgodnie z tradycją wielkanocny bukiet powinien zawierać wierzbowe gałązki i rośliny wiecznie zielone, takie jak: bukszpan, borówka czy cis. Całość przybierana jest kolorowymi wstążeczkami i suszonymi, sztucznymi lub papierowymi kwiatkami. Zastosowanie gałązek wierzby ma symbolizować odradzające się życie, zmartwychwstanie. Nieśmiertelność duszy symbolizują także rośliny zimozielone. Barwne akcenty mają podkreślić radość z faktu zmartwychwstania Jezusa Chrystusa, a także nadejścia wiosny. I takie właśnie są nasze, wykonane dzisiaj z Paniami z KGW palmy.

Serdecznie dziękuję Paniom: Agacie Cieślińskiej, Dorocie Piega, Marcie Mirowskiej, Kindze Orczyk i Magdalenie Grzance, za spędzony z nami czas, przyniesienie materiałów i wykonanie z dziećmi palm wielkanocnych. ❤️

Aleksandra Dwornik

zdjęcia

REKRUTACJA 2024/2025

terminy informacja 2024

WAŻNE: 

Oświadczenia wymagane są wyłącznie przy składaniu wniosku o przyjęcie dziecka do przedszkola. 

Zajęcia z języka angielskiego w oddziałach przedszkolnych

Rozpoczęcie nauki języka obcego już w wieku przedszkolnym to bardzo dobry pomysł. Przede wszystkim małe dzieci chłoną wiedzę szybko i w sposób naturalny, wykazują się dużą ciekawością świata i chętnie uczą się poprzez zabawę. Nauka języka obcego pozytywnie wpływa także na rozwój umysłowy dziecka. Dzięki temu doskonali ono pamięć i nabywa świadomości językowej. Zajęcia z języka angielskiego od najmłodszych lat mają ogromny wpływ na późniejszą językową edukację maluchów.

Nauka języka angielskiego prowadzona w naszych oddziałach przedszkolnych jest dopasowana do możliwości i zainteresowań dzieci, a ich tematyka dotyczy bliskich dziecku zagadnień takich jak rodzina, kolory, liczby, zwierzęta, zabawki, jedzenie, części ciała, dom, środki transportu, nazwy czynności, itp. Najważniejsza jednak w tym wszystkim jest przyjemność z nauki. Zajęcia z języka angielskiego w naszym przedszkolu mają formę zabawy połączonej z nieuświadomionym uczeniem się. Co więcej, nauka taka nie jest nużąca, a dziecko czerpie radość z wykonywanych czynności. Budowanie tak sprzyjającej atmosfery powoduje, że nowe słowa, wyrażenia, zwroty pozostają w umysłach dzieci i są czymś naturalnym. Co ważne, dziecko nie kojarzy nauki z przykrym obowiązkiem.

To właśnie zabawa, która jest najatrakcyjniejszą formą nauki dla przedszkolaków, stanowi podstawę naszych zajęć. W czasie zajęć dzieci uczą się poprzez słuchanie, zabawę i ruch, a każda proponowana aktywność dostosowana jest to ich możliwości. Każde spotkanie z językiem jest dla dzieci nową przygodą wypełnioną piosenkami, grami, ruchem, zagadkami. W sposób wielozmysłowy poznają otaczający świat, jednocześnie przyswajają nowe słówka, proste wyrażenia, a z biegiem czasu całe struktury. Gry i zabawy to także doskonały czas na budowanie relacji z rówieśnikami, naukę zdrowej rywalizacji i działania w zespole.

Tematy realizowane są poprzez wykorzystanie różnorodnych aktywności takich jak piosenki, czytanki, rymowanki, krótkie wierszyki, odgrywanie prostych scenek, filmy i przede wszystkim gry i zabawy dydaktyczne, po to, aby stworzyć dzieciom jak najwięcej możliwości do ciągłego powtarzania słownictwa w jak najatrakcyjniejszej formie. W nauce języka wspomagają nas liczne pomoce dydaktyczne takie jak: kolorowe karty obrazkowe, plakaty, pacynki, zabawki, młoteczek, książeczki anglojęzyczne, karty memory, duża kostka wyrazowa, koc, tunel, zegar, głośnik i telewizor i wiele innych.

Ramowy przebieg lekcji j. angielskiego: powitanie, zapytanie o samopoczucie, wierszyk, piosenka powitalna, powtórka słówek z ostatnich lekcji, wprowadzenie nowego materiału, gry, piosenki i zabawy utrwalające materiał, telewizor (filmiki i piosenki), piosenka pożegnalna, zwroty pożegnalne.

Różnorodność wykorzystywanych form sprawia, że każde dziecko ma możliwość znalezienia swojej ulubionej aktywności, a na zajęciach nie ma czasu na nudę. W załączeniu fotorelacja z ostatnich zajęć języka angielskiego w dwóch oddziałach przedszkolnych: Chatka Puchatka i Biedroneczki.

Aleksandra Smolec

Galeria zdjęć Biedroneczki

Galeria zdjęć Chatka Puchatka

14.03.2024 Wycieczka do Krakowa

W miniony czwartek grupa 32 uczniów klas z klas Va, Vb, IVb i VIb wyruszyła do Krakowa. W programie wycieczki zaplanowany był udział w spektaklu pt. "Chłopcy z Placu Broni" w Teatrze Współczesnym w Krakowie oraz odwiedziny i aktywne zwiedzanie Muzeum Inżynierii i Techniki, znajdującego się na krakowskim Kazimierzu. 

To już kolejna wizyta grupy uczniów z naszej szkoły w Teatrze Współczesnym. Lubimy tę kameralną scenę, mieszczącą się w starej kamienicy przy ulicy Starowiślnej, do której prowadzą charakterystyczne kręte schody. Tym razem śledziliśmy losy chłopców, których pierwowzory opisał F. Molnar w swojej książce. Interpretacja aktorów bawiła nas galerią charakterystycznych postaci, ekscytowaliśmy się bohaterską walką o plac i wzruszaliśmy postawą dzielnego Nemeczka. Gromkie brawa na zakończenie były naszym podziękowniem dla aktorów za ich wspaniałą grę na scenie. 

Po przedstawieniu ruszyliśmy spacerem w stron ulicy Św. Wawrzyńca, gdzie mieści się dawne Muzeum Inżynierii Miejskiej, obecnie Muzeum Inżynierii i Techniki. Uczniowie z wielkim zainteresowaniem obejrzeli wystawę stałą "Miasto. Technoczułość", pokazującą  prawdziwą podróż w czasie – jak dowiadujemy się z opisu wystawy - "od pierwszych koncepcji miast, przez kolejne epoki, w tym obie rewolucje przemysłowe i powojenną modernizację, aż po czasy współczesne, a nawet do przyszłości. Patrzymy na techniczny portret miasta nie tylko z uważnością i szacunkiem, ale także z czułością". Wiele ciekawych eksponatów, sporo możliwości, by samemu dotknąć, spróbować, doświadczyć - to wszystko sprawia, że to miejsce jest warte powtórnego odwiedzenia.

Korzystając z poprawy pogody przespacerowaliśmy się jeszcze bulwarami wiślanymi i po posileniu się w McDonaldzie ruszyliśmy w drogę powrotną do domu. 

Kl. Va

Galeria zdjęć

Rozdanie nagród w konkursie "Bajki Mickiewicza w sztuce malarskiej"

13 marca w Szkole Podstawowej w Jaksicach miało miejsce rozdanie nagród w konkursie plastycznym "Bajki Mickiewicza w sztuce malarskiej". Jest to konkurs, który odbywa się corocznie pod patronatem Kuratora Oświaty w Krakowie oraz Przewodniczącego Sejmiku Województwa Małopolskiego i cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem uczniów z całego powiatu.

Miło nam poinformować, że wśród nagrodzonych znalazło się troje uczniów naszej szkoły. Jury konkursowe doceniło talent plastyczny i pomysłowość :

- Malwiny Piechoty z klasy Ia, której przyznało II miejsce w kategorii klas I-III

- Roksany Grzanki z klasy Va, również nagrodzonej III miejscem w kategorii klas IV-VI

- Kacpra Dudka z klasy VIIIa, który także zasłużył na III miejsce w kategorii klas VII-VIII

Serdecznie gratulujemy!

Galeria zdjęć

KONTAKT

Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Gołczy,
Gołcza 107, 32-075 Gołcza.

Tel.: +48 (012)3886071
NIP: 682-12-27-185
spgolcza@golcza.pl

KONTAKT

Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Gołczy,
Gołcza 107, 32-075 Gołcza.

Tel.: +48 (012)3886071
NIP: 682-12-27-185
spgolcza@golcza.pl

KONTAKT

Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Gołczy,
Gołcza 107, 32-075 Gołcza.

Tel.: +48 (012)3886071
NIP: 682-12-27-185
spgolcza@golcza.pl

KONTAKT

map4

Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Gołczy,
Gołcza 107, 32-075 Gołcza.

Tel.: +48 (012)3886071
NIP: 682-12-27-185
spgolcza@golcza.pl